Baza wiedzy

Zasada działania DPF 

Zasada działania filtrów DPF, FAP

Skąd bierze się tak poważny problem z filtrami cząstek stałych? Przede wszystkim z niewiedzy. Poznanie zasady działania filtra i stosowanie się do wytycznych, zapewniających jego prawidłowe działanie pozwala uniknąć problemów i poważnie zredukować koszty obsługi. Przez filtr DPF (Diesel Particulate Filter), zwany również z francuskiego FAP (Filtre a Particulares) i montowany tuż za katalizatorem, przepływają spaliny silnika wysokoprężnego. W licznych, maleńkich rurkach filtra wykonane są mikrootwory, które przepuszczają gazy wydechowe, ale nie pozwalają przeniknąć cząstkom sadzy. Odkłada się ona sukcesywnie i gdy filtr zapełni się w 50 % zostaje zainicjowany proces jej wypalania. Dzieje się to dzięki zwiekszaniu dawki wtrysku poprzez wtryskiwacze pracujące stale w układzie zasilania, albo poprzez wtrysk dodatkowej dawki paliwa poprzez wtryskiwacz służący tylko temu celowi. Temperatura spalin, które w normalnych warunkach wynosi ok. 200 st. C wzrasta do 550-570 st. C, co wystarcza do zapłonu sadzy. Firmy francuskie, w trosce o skuteczniejsze dopalanie, stosują dodatkowy system podawania płynu o nazwie Elois, obniżającego temperaturę zapłonu cząstek zebranych w filtrze.
 Eksploatacja

Jak eksploatować pojazd z DPF

Jeśli wszystko przebiega tak, jak założył producent, procesy przebiegają prawidłowo. Skuteczenie oczyszczany filtr będzie sprawny nawet po przebiegu 100 000 km. Ale proces dopalania nader często zostaje zakłócony. W zależności od sposobu eksploatacji dopalanie sadzy może być wymuszane częściej lub rzadziej. Samochód, który jeździ głównie w mieście, powoli pokonuje krótkie dystanse i często stoi w korkach może wymagać takiego procesu już po 200 km. W aucie pokonującym dłuższe dystanse nastąpi to dopiero po 1000 km. Jeśli proces dopalania zostanie rozpoczęty samochód powinien pracować pod większym obciążeniem, najlepiej przy prędkości powyżej 50 km/h i przy ponad 1500 obr./min. Przy zbyt słabym obciążeniu temperatura spalin może być za niska by zapalić sadzę. Jest jeszcze inny problem. Dopalanie trwa kilkanaście minut. W warunkach miejskich zdarza się, że rozpoczęty proces dopalania nie zostanie zakończony, bo kierowca po prostu dotrze do celu i wyłączy silnik. Komputer ponownie spróbuje wymusić dopalenie spalin, ale proces znowu może być przerwany. Po kilkakrotnych, bezowocnych próbach zapali się kontrolka, wskazująca kierowcy konieczność wykonania szybkiej, kilkunastominutowej jazdy pod dużym obciążeniem, w celu dopalenia sadzy. Jeśli zostanie to zignorowane konieczna będzie wizyta warsztacie i przeprowadzenie dopalania w trybie diagnostycznym.

Usuwanie filtra 

Czy usuwać DPF

Niektórzy decydują się na usunięcie kłopotliwego filtra DPF i pozbyciu się raz na zawsze związanych z nim problemów. Zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie. Taka operacja kosztuje od 1000 do 1500 zł, ale nie każdy warsztat potrafi ją wykonać profesjonalnie. Jeśli bowiem zostanie usunięty element filtrujący bez zmiany oprogramowania komputera kierowca będzie wciąż nękany alarmami o zapychaniu się filtra a układ wtryskowy będzie „pompował" dodatkowe paliwo. Trzeba odpowiednio przeprogramować elektronikę albo wprowadzić emulatory, odpowiednio oszukujące elektronikę. W niektórych modelach aut emulowanie stanowi wręcz jedyne rozwiązanie po demontażu fitra DPF. W przypadku tak radykalnego kroku jak usunięcie filtra trzeba jednak pamiętać o rzeczy zasadniczej, często zupełnie bagatelizowanej przez użytkowników. Auta z fitrem DPF spełniają normę czystości spalin Euro 5, po jego demontażu już nie. A zatem nie są zgodne z dokumentami homologacyjnymi i zostaną wycofane z eksploatacji. Ponowna homologacja, to niestety, dość  kosztowny zabieg..